Kongsi Rezeki

October 22, 2018

😇Kalau rasa menarik share kan 😇

KONGSI REZEKI DENGAN SESIAPA SAHAJA LEBIH LAGI SUAMI ISTERI

ingin saya ceritakan satu kisah....
Masa tu jam menunjukkan jam 7...
Senja maghrib sudah bertamu.... naik call “imam syurgaku”....
Masa tu agak lambat juga saya angkat call... sebab melayani anak2....
Kebetulan baru sahaja selesai makan....
Angkat call..” hello abg kenapa?”
Suami pon berkata “yang... tolong abg boleh x”
Detik hati apa lah laki aku ni mintak tolong maghrib2...

Aku pon berkata “ nak tolong apa ek”
.......
.......
.......

“Ayg tolong bawa minyak tuk abg... moto mati ni... kat trafic light surau bandar”....

Aku tergamam dan terus jawab “yelah”

Yelah yelah aku tuhan je tahu gusar hati... beb nak isi minyak pakai apa??? Tipuware? Bekas?? Mak aku cakap “botol air lah”

Kau tau aku punya gelabah sakit kaki jalan laju.... mase tu tuhan je tahu hati ni mcm apa... aku pikir aku xtahu nak isi minyak dlm botol.... 😭😭😭😭😭

Aku bukak peti ais.. ade sebotol 100 plus belom bukak.... tanpa lengah aku tuang 100 plus tu dlm bekas lain... basuh dan keringkan...

Hati mcm kne tumbuk die punya gusar....
Aku naik tukar baju n.... “eh solatlah dulu.. bgi tenang hati... laki aku bia dia tunggu”

Selesai solat dengan tenang aku turun dan ckp kat mak... “ mak jagakan budak dua ni... “ masa tu anak pon tengah mood dia...

Alhamdulillah uma memang dekat dengan shell..aku mandu dan berhenti.. bawa botol 100plus tadi masuk kedai shell.. aku xtanya bape rm... aku tanya... “ASSALAMUALAIKUM!!! SIAPA BOLEH TOLONG AKK ISI MINYAK DALAM BOTOL NI... AKK XRETI!”

Perh pengakuan jelas dan nyatakan... even aku cikgu.. aku selalu ajar anak murid.. ade je benda aku xtahu dan mase ni mmg x boleh nak segan cakap xtahu... biarlah org tertawakan aku y penting betul2 aku xtahu...
Mesti korg cakap “alah benda senang pon xtahu” hahaha whatever...
Sebotol tu isilah rm3.50

Terima kasih bebanyak kat adik y tolong isikan....
Aku pon mulakan panduan sampai ke trafic light.. hati tu dari gusar terus jadi tenang.. sbb pertolongan akn sampai ke penghujungnya...

Mula mcm marah... tapi Allah berikan fikiran positif “xpe ain.. hari ni kau tolong suami..kau kongsi rexki dengannya... nanti esok lusa..kau x minta pun dia beri”

Allah.... sampai je trafic light terus bagi suami botol 100plus minyak tdi... dan “eh kejap! Amik ni!”
Suami jawab “siap bawak benda ni”
Korang tahu apa dia???
Corong mcm masukkan minyak tu... anak aku main brg kt ikea smpai kaunter kene beli.. rupenye ade hikmah beli corong tu... jadilah daddy dia pakai buat isi minyak..indah kan hikmah Allah beri...

Selesai adegan tu... apa kaitnya kisah tadi tu dengan REZKI DIKONGSI DAN GAMBAR NI??

Nak bagitahu indahkan hikmah Allah beri... aku dah dekat 3-4 minggu x singgah pam minyak tuk isi minyak sendiri... asal start kereta je penuh.. paling sikit tinggal separuh...





Betul Allah menyapa aku ketika kusut ritu...”kau tlg sikit dia akan bagi banyak”

Indahkan hidup berkongsi..sebab tu kita perlu pandang 360’ dalam kejadian kehidupan sebaiknya...sebab Allah janjikan yang indah indah belaka....

Alhamdulillah.. dapat x? Kalau dengan org lain kita boleh berkongsi masakan dengan suami sendiri kan 😘 so ingat2 lah wahai kesayangan...

Terima kasih sudi banyak celoteh pagi
Salam subuh ❤️

You Might Also Like

0 comments